
Een sterke online weergave van je bedrijf is belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken. Een mooie website is een goed begin, maar met alleen een website kom je er nog niet. Potentiële klanten moeten jouw bedrijf ook online kunnen vinden. Dit doe je door de vindbaarheid van je website te verbeteren met SEO, actief zijn social media en natuurlijk online adverteren. Om het plaatje nog completer te maken en nog meer klanten te bereiken kun je daar een bedrijfsprofiel in Google Mijn Bedrijf aan toevoegen. Wat het is en hoe je hiermee begint vertellen we je in deze blog.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee het bedrijfsprofiel van jouw bedrijf wordt weergegeven in Google Maps en de zoekresultaten in Google zoekmachine. Voor AdWolves ziet dat er in de zoekresultaten van Google op de desktop zo uit:
Het bedrijfsprofiel van Google Mijn Bedrijf is een weergave van belangrijke bedrijfsgegevens, zoals openingstijden, bezoekadres en contactgegevens. Welke gegevens er getoond worden in dit bedrijfsprofiel kun je aanpassen aan jouw persoonlijke wensen. Hieronder een voorbeeld van een deel van onze Google Mijn Bedrijf vertoning in de Google zoekmachine.
Misschien denk je: “Ik heb alle informatie op mijn website staan, waarom moet ik het dan nog een keer invullen bij Google Mijn Bedrijf?” Dat is een terechte vraag. Je hebt geïnvesteerd in een bedrijfswebsite om alle belangrijke gegevens te presenteren aan potentiële klanten. Maar wanneer je potentiële klant iets googelt op zijn telefoon, of bijvoorbeeld in Maps, komt hij niet direct op jouw webpagina. Het eerste wat de klant te zien krijgt zijn de zoekresultaten en relevante bedrijfsprofielen. Als jij daar tussen staat met een goed ingevuld bedrijfsprofiel is de kans groter dat de potentiële klant voor jou gaat kiezen. Een gemiste kans dus wanneer je Google Mijn Bedrijf niet gebruikt!
Voordelen
- Je bedrijf is beter zichtbaar in de zoekresultaten van Google,
- Het bedrijfsprofiel van jouw bedrijf is direct zichtbaar in Google Maps,
- Klanten kunnen met een smartphone direct hun navigatie naar jouw bedrijf starten in Google Maps,
- Belangrijke contactgegevens en openingstijden zijn direct duidelijk,
- Een compleet ingevuld bedrijfsprofiel oogt professioneel,
- Klanten kunnen reviews geven waar je op kunt reageren, kunt meenemen als feedback of kunt gebruiken om te laten zien dat je tevreden klanten hebt.
Genoeg redenen dus om een Google Mijn Bedrijf aan te maken. We nemen je mee in het proces om een profiel aan te maken en geven je vervolgens PRO tips om de vindbaarheid van jouw Google Mijn Bedrijf te optimaliseren.
Google Mijn Bedrijf aanmaken
Als eerst moet je natuurlijk een Google Mijn Bedrijf aanmaken. Bestaat jouw bedrijfsprofiel al en heb je er geen toegang (meer) toe? Dan kan je de Google Mijn Bedrijf claimen. Ga naar business.google.com en start de procedure om een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wanneer je alle stappen hebt doorlopen is het tijd om de Google Mijn Bedrijf profiel te gaan verifiëren.
Google Mijn Bedrijf verifiëren
Om de betrouwbaarheid van bedrijfsprofielen te garanderen wordt er altijd gevraagd om een verificatie van Google. Hiermee kun je aantonen dat een bedrijf ook echt van jou is. Anders zou natuurlijk iedereen bedrijfsgegevens kunnen aanpassenDe verificatie van Google Mijn Bedrijf kan plaatsvinden via de post of per telefoon. In sommige gevallen zijn er ook andere verificatiemethoden mogelijk, afhankelijk van jouw voorkeuren of van wat je al had ingevuld. Voor een gedetailleerde uitleg van de verificatieprocedure kun je eventueel de uitleg van Google raadplegen.
Google Mijn Bedrijf instellen
Wanneer de verificatie van je bedrijf voltooid is, kun je overgaan naar het instellen van jouw Google bedrijfsprofiel. Je kunt hier het beste zo compleet mogelijk in te zijn. Geef potentiële klanten alle informatie die ze nodig hebben om een keuze te maken. Hiermee verlaag je ook de drempel om klanten contact op te laten nemen of de bedrijfswebsite te bezoeken. Welke gegevens je weergeeft in het bedrijfsprofiel kan je personaliseren. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt zijn openingstijden niet relevant, maar de link naar je webshop wel. Waar horecabedrijven een reserveringstool in Google Mijn Bedrijf willen integreren. Beslis welke gegevens belangrijk zijn voor de beoogde klant, maar wees hierbij wel compleet en zo accuraat mogelijk.
Google Mijn Bedrijf aanpassen + 6 PRO tips
Een Google Mijn Bedrijf instellen is eenvoudig en het grappige is dat er net iets meer uit halen ook eenvoudig is. Veel ondernemers verwachten het niet of staan er niet bij stil,maar met een aantal tweaks haal je net iets meer uit jouw Google bedrijfsprofiel. Wij zetten 6 simpele PRO tips voor je op een rij.
Een goede titel bedenken
Plaats naast je bedrijfsnaam ook een goede slogan of zoekwoord. Wij hadden eerder bijvoorbeeld AdWolves Online Marketing Bureau waar Online Marketing Bureau meer voor de vindbaarheid was. Tegenwoordig hebben we gekozen voor een slogan en gaat klinkt onze titel in Google Mijn Bedrijf als volgt: AdWolves – Your Digital Marketing Partner. Wat je ook kiest, zorg dat altijd in één ogenblik duidelijk is wat jouw bedrijf is of doet. Vaak verschijn je namelijk op de kaart of in een lijst met andere bedrijven, de titel moet dus helder zijn en het liefst zo aantrekkelijk mogelijk zodat potentiële klanten op jouw bedrijf klikken en niet de concurrenten.
De beschrijving maximaal benutten
Vanzelfsprekend, maar wordt vaak toch niet goed opgepakt. Maak maximaal gebruik van de beschrijving in Google Mijn Bedrijf. Schrijf een heldere “pitch” over jouw bedrijf en benoem zoveel mogelijk diensten, producten en wanneer van toepassing ook plaatsnamen. Gebruik woorden met de meeste zoekvolumes en maak slim gebruik van de beschrijving. Gebruik het maximaal aantal woorden en ga strategisch om met de (zoek)woorden die je gebruikt.
Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden
Show jouw bedrijf en trots. Goede foto’s en video’s zeggen meer dan 1000 woorden. Wanneer je jouw aanbod mooi presenteert en dus een soort mooie portfolio opbouwt in Google Mijn Bedrijf, haal je potentiële klanten sneller over. Ze hebben eerder de indruk dat wat jouw bedrijf levert, top is.
De juiste actieknop kiezen en meetbaar maken
Kies een juiste actieknop dat past bij jouw bedrijf. Wij hebben een knop waarmee we mensen naar onze website sturen, maar horecabedrijven hebben meer baat bij een reserveringstool of -knop. Zo heeft bijvoorbeeld restaurant Black Smoke in Rotterdam een knop waarmee je direct een tafel kunt gaan reserveren.
Wanneer je op deze knop klikt wordt je naar een reserveringstool in Google Mijn Bedrijf gestuurd. In een paar klikken kan je zo je tafel bemachtigen. Erg handig en laagdrempelig!
Effectieve reviews verzamelen en managen
Vraag klanten actief om reviews te schrijven. Je kunt via Google Mijn Bedrijf een link opvragen waarmee je klanten direct naar de reviewmodule stuurt. Ze kunnen dan laagdrempelig en in een paar seconden een review achterlaten. De reviewlink vind je door in te loggen op Google Mijn Bedrijf en op jouw bedrijfsprofiel te klikken. Je wordt naar Google geleid waar je allerlei knoppen ziet staan om je profiel mee te beheren. Klik op de knop “Vragen om reviews”. Je krijgt vervolgens onderstaande pop-up.
Kopieer jouw “Link voor review” en deel deze met jouw klanten. Dit kan je bijvoorbeeld direct en persoonlijk per mail doen, middels een nieuwsbrief, via Social Media of bijvoorbeeld automatisch na een bestelling of reservering.
Vraag je klanten indien van toepassing om ook een foto te plaatsen en vraag ze om de diensten of producten te benoemen. Dit zorgt er namelijk voor dat de reviews van jouw klanten ook voor extra vindbaarheid zorgen.
Updates posten in Google Mijn Bedrijf
Om jouw bedrijfsprofiel net iets aantrekkelijker te maken en potentiële klanten iets actueels voor te schotelen, kan je updates posten in Google Mijn Bedrijf. Post vacatures, acties, niet te missen deals, nieuwe diensten of wat dan ook jouw doelgroep aanspreekt. Verleid ze met de updates en zorg dat ze naar jouw website worden geleid om dan hopelijk contact op te nemen.
Gebruik jij Google Mijn Bedrijf al?
Een compleet bedrijfsprofiel in Google Mijn Bedrijf is dus professioneel, verbetert de vindbaarheid van je bedrijf en verhoogt de conversie. Laat geen kansen liggen en start er vandaag nog mee. Kom je er niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.