content marketing

Ben je op zoek naar meer naamsbekendheid voor je bedrijf? Content marketing kan je daarbij helpen. Bouw een duurzame vertrouwensband op met (potentiële) klanten door het delen van informatie. We gaan in deze blog kijken wat content marketing is en hoe het werkt. 

Wat is content marketing?

De definitie volgens het CMI (Content Marketing Institute) luidt:
“Content marketing is een strategische marktbenadering gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden met als uiteindelijke doel deze om te zetten in winstgevend klantgedrag.” 
Deze Nederlandse vertaling is afkomstig van de website van SlagterMedia.

Oftewel veel informatie delen over onderwerpen die met je bedrijf te maken hebben in de vorm van afbeeldingen, video’s en teksten, om klanten aan te trekken en te behouden. Vooral dat behouden van klanten is belangrijk in dit geval. Je gaat een duurzame relatie met je klant opbouwen. Probeer het dan ook niet teveel als marketingstrategie te zien, maar meer als service. Het delen van informatie waar jij met je bedrijf expert in bent is het extraatje dat jij je klanten geeft. Met deze instelling maak je van je klanten, vaste klanten. Het mooiste voorbeeld van content marketing vind ik zelf de Allerhande van de Albert Heijn. Al jarenlang een begrip als magazine en inmiddels ook voorzien van website en app. Allemaal gratis informatie voor jou, van de Albert Heijn. Met dit voorbeeld zie je ook meteen goed dat het niet alleen de recepten zijn die ze delen, maar ook het het gevoel waar Albert Heijn voor staat.

content

Wat is content?

Ik gaf net al het voorbeeld van de Allerhande die content levert in de vorm van een magazine, website met recepten en een app. Maar er zijn talloze mogelijkheden om jouw informatie te verspreiden. Het is belangrijk om te bedenken welke vorm bij je bedrijf past en bij de informatie die je wilt delen. Wil je de laatste nieuwtjes over een bepaald onderwerp delen? Dan past Social Media misschien het beste bij die informatie. Wil je een uitgebreide uitleg over een bepaald onderwerp delen? Dan kun je misschien beter kiezen voor een whitepaper of zelf een e-book. Een aantal voorbeelden van hoe je content kunt delen:

  • Blogs
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrieven/e-mails
  • E-books
  • Infographics
  • Whitepapers
  • Vlogs en video’s
  • Foto’s en illustraties
  • Lijstjes
  • FAQ’s
  • Reviews van producten

En zo kunnen we de lijst heel lang maken. Er is voor ieder bedrijf wel een passende manier om informatie te delen met (potentiële) klanten.

Een kwestie van vertrouwen

Content marketing kost tijd en geduld. Maar de naamsbekendheid of brand awareness die je er mee creëert is voor de lange termijn. Dankzij de database aan informatie die je aanlegt kunnen mensen in de loop der jaren jouw informatie nog terugvinden, lezen, bekijken en delen. In de psychologie leer je dat de eerste stappen om vertrouwen te wekken zijn; je open opstellen en iets van waarde delen. De informatie en kennis in jouw vakgebied is waardevol, dus als je wilt dat potentiële klanten je gaan vertrouwen zul je moeten delen. Wanneer je meer van je bedrijf laat zien of meer van je kennis deelt, leren mensen je beter kennen en zullen ze je eerder vertrouwen om een product of dienst bij af te nemen. Als je meer wilt weten over de psychologie achter online marketing lees dan ook een van mijn andere blogs over psychologie in de online marketing..

vertrouwen

Content marketing in de customer journey

Bied content aan voor iedere fase van de aankoopreis; bekendheid, overweging, beslissing en loyaliteit. Bedenk hoe elke fase van jouw klantreis (customer journey) eruit ziet en schrijf op met welke vragen of problemen je klanten in iedere fase zouden kunnen zitten. Die vragen beantwoord je met je content. Ook als je even niet meer weet wat voor content je wilt plaatsen, pak er dan eens wat vragen die klanten aan je gesteld hebben bij. De vragen van klanten zijn de inspiratie voor je content.

Content marketing of inbound marketing?

Er zitten overeenkomsten en verschillen tussen deze twee. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat content marketing een onderdeel is van inbound marketing. Het één kan niet zonder het ander. Content marketing is het delen van zoveel mogelijk nuttige informatie in jouw expertise. Inbound marketing zijn alle tactieken om leads uit je content te halen. Denk aan zoekmachine optimalisatie (SEO), het promoten van content op bijvoorbeeld Social Media en het opzetten van campagnes. Content marketing is communiceren zonder verkopen en dat vinden mensen fijn.

Meer weten over content marketing?

Wil je meer weten over content marketing? Bekijk de categorie contentmarketing op Frankwatching.

In het kort

Content delen zorgt onder andere voor naamsbekendheid, branding, loyaliteit, vertrouwen en ondersteuning voor klanten. Het kost wel tijd, maar op de lange termijn betaalt je inzet zich terug in een wederzijdse relatie met je klant. Je kunt informatie delen op talloze manieren, van video’s tot tekst. Bedenk waar jij als bedrijf expert in bent en zoek daar de juiste vormen van content marketing bij.

About the Author: Kes van Ommen

Met 20+ jaar ervaring in alle online marketing disciplines bij onder andere Center Parcs en Jaarbeurs legt Kes met hedendaagse technieken de digitale connectie tussen bedrijven en hun doelgroep.

Hulp nodig van één van onze specialisten?

Besteed je tijd nuttig en leg je uitdaging nu aan ons voor. We helpen je binnen 1 werkdag verder.