
Mensen vragen regelmatig of het adverteren op Facebook nog zin heeft, omdat je voornamelijk hoort dat mensen Facebook verlaten. Het aantal gebruikers van Facebook is weliswaar gedaald in 2018, maar dit komt voornamelijk door jongeren die overstappen naar Instagram en Snapchat. Omdat Instagram van Facebook is en zij een gezamenlijk advertentieplatform hebben, blijft het grootste deel binnen bereik. Ondertussen stegen de advertentie inkomsten van Facebook in 2018 met 42% en bleven zij nieuwe advertentiemogelijkheden ontwikkelen. Tijd om te ontdekken welke mogelijkheden binnen het adverteren in Facebook voor jouw bedrijf interessant zijn!
Advertentiedoelstellingen
Binnen Facebook kun je uit drie campagnedoelstellingen kiezen welke zijn onderverdeeld in advertentiedoelstellingen. Hieronder hebben we de advertentiedoelstellingen opgesomd zodat je een duidelijker inzicht krijgt in de mogelijkheden die Facebook adverteerders biedt.
Merkbekendheid vergroten
- Merkbekendheid – Adverteer richting mensen waarvan Facebook denkt dat ze je advertentie zullen blijven herinneren.
- Bereik – Je advertentie wordt aan zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep getoond.
Overweging beïnvloeden
- Websiteverkeer – Krijg zoveel mogelijk bezoekers op je website.
- Appinstallaties – Stuur mensen door naar jouw app in de Apple App Store, Google Play Store of één van de overige app-stores.
- Betrokkenheid – Hiermee zorg je ervoor dat mensen interactie krijgen met het bericht of de bedrijfspagina door middel van likes en reacties.
- Videoweergaven – Promoot je video en zorg dat hij vaker wordt bekeken door de doelgroep.
- Leads genereren – Verzamel gegevens onder de doelgroep met een formulier in de zogenoemde leadadvertentie.
- Berichten – Stimuleer mensen een gesprek via Facebook Messenger te starten om vragen te beantwoorden of nieuwe klanten te krijgen.
Conversies verhogen
- Conversies – Verhoog het aantal acties die indirect of direct leiden tot meer sales uit je website of app.
- Verkopen uit catalogus – Toon producten uit je catalogus en stimuleer directe verkopen.
- Winkelbezoeken – Promoot winkels of andere vestigingen aan mensen in de buurt om de bezoeken te verhogen.
Over het bepalen van de juiste doelstelling zal je goed moeten nadenken. Natuurlijk investeer je in Facebook marketing om uiteindelijk meer omzet te genereren. Maar moet deze omzet direct vanuit Facebook komen of is Facebook een ondersteunend kanaal dat samen met andere online- en offline kanalen een marketingstrategie vormt?
Als de keuze voor een doelstelling gemaakt is heb je de mogelijkheid om een keuze te maken uit diverse platformen waarop je kunt adverteren. In de volgende paragraaf ga ik hier verder op in.
Platformen
Als je besluit te gaan adverteren via Facebook heb je de keuze uit diverse platformen waarop je kunt adverteren. Elk platform heeft diverse plaatsingen beschikbaar. Een plaatsing is bijvoorbeeld Facebook Stories, een gesponsorde artikel of een normale banner. Afhankelijk van jouw doelstelling kan je de juiste platformen en plaatsingen kiezen samenstellen. Je kunt hierbij kiezen uit het volgende:
- Facebook – Overzichten, Expresartikelen, In-stream video’s, Rechterkolom, Voorgestelde video’s, Marketplace en Verhalen (Facebook Stories).
- Instagram – Overzicht en Verhalen (Instagram Stories).
- Audience Network – Banner, In-stream video’s en Video’s met beloning.
- Messenger – Postvak IN, Verhalen en Gesponsorde berichten.
Niet elk platform kan met elke doelstelling worden gecombineerd. Naast het uitgebreide aanbod aan plaatsingen zijn er veel geavanceerde functies om de plaatsingen nog specifieker te bepalen welke voornamelijk door online marketeers en anders specialisten gebruikt zullen worden.
Soorten advertenties
Nu je weet welke type campagnes er zijn en via welke plaatsingen je advertenties kunt uitzetten, zijn we aangekomen bij de advertenties zelf. Facebook heeft diverse en unieke typen advertenties die een creatieve twist aan de advertentiecampagnes kunnen geven. Facebook biedt de volgende advertentie-indelingen:
- Afbeeldingsadvertenties
- Videoadvertenties
- Carrouseladvertenties
- Collectieadvertenties
- Advertenties met diavoorstelling
- Instant Experience
- Leadadvertenties
- Canvasadvertenties
- Evenementenadvertenties
- Mobiele-appadvertenties
- Aanbiedingadvertenties
Zoals je ziet biedt Facebook een bovengemiddeld aantal aan diverse advertentiesoorten. Vrijwel al je media-uitingen komen hierin goed tot hun recht. Van normale foto’s tot productcatalogussen en 360-video’s.
Conclusie
Vermenigvuldig alle lijstjes in dit blogbericht met elkaar en je zal erachter komen dat er alleen voor het uitzetten van de rode lijn al veel mogelijk is. Al zijn er wel platformen en advertenties die vaak voor de hand liggen om te gaan gebruiken, maar door creatief te zijn en outside-the-box te denken kun je erg succesvolle campagnes opzetten op Facebook. Natuurlijk hangt het succes ook af van vele andere factoren zoals targeting, de advertentieteksten, de website etc…
Bekijk onze Online Marketing Kennisbank als je meer te weten wilt komen over online marketing. Wil je zelf starten met online adverteren en heb je hulp nodig? Neem gerust contact met ons op!