
Re-targeting is een bewezen advertentiemethode waarin mensen na het verlaten van een website advertenties te zien krijgen van betreffende website. Omdat gemiddeld 96% niet bij het eerste bezoek een product aanschaft, is re-targeting de ideale methode om niet vergeten te worden en de verkopen indirect te verhogen. Met dynamische re-targeting ga je nog een stap verder en laat je de voor de bezoeker meest relevante producten zien. Deze worden geselecteerd op basis van wat de persoon in je webshop heeft bekeken. Door de hogere relevantie kan dynamische re-targeting een waardevolle toevoeging zijn voor e-commercebedrijven. Lees hier hoe je dit kan toepassen op Facebook..
Stap 1: Facebook pixel aanmaken en installeren
Als eerst is het belangrijk dat je website meetbaar wordt gemaakt voor Facebook. Dit doe je door de Facebook pixel te installeren. Deze pixel kun je eenvoudig aanmaken in het advertentiebeheer van Facebook via “Pixels” in het menu. Nadat je de stappen bent doorlopen moet de pixel geplaatst worden in de website. Ik adviseer je om dit te doen met Google Tag Manager, omdat je hier ook de conversies eenvoudig in kan stellen. Lees ons artikel over het implementeren van de Facebook pixel via Google Tag Manager. Heb je geen Google Tag Manager? Lees in onze kennisbank hoe je Google Tag Manager kan installeren in je website.
Stap 2: Facebook doelgroepen aanmaken
Nadat de pixel is ingesteld moeten de doelgroepen ingesteld worden. Denk aan personen die een bepaalde product of productcategorie hebben bekeken. Een andere veelgebruikte en waardevolle doelgroep zijn bezoekers van de winkelwagenpagina die niets hebben afgerekend (sluit kopers uit!). Denk goed na over je doelgroepen, per doelgroep kun je namelijk specifieke advertenties vertonen. De pagina om doelgroepen aan te maken kun je vinden in het hamburgermenu in advertentiebeheer van Facebook. Let er wel op dat de doelgroep wel een bepaald aantal mensen moet omvatten. Het heeft geen zin om op een tiental personen te gaan adverteren. Hoe meer hoe beter, probeer minimaal 100 personen in de lijsten te hebben. Als je de doelgroepen hebt aangemaakt gaat Facebook de doelgroeplijsten vullen.
Stap 3: Facebook productcatalogus opzetten
Het is tijd om de producten in te laden in Facebook. De eenvoudigste manier is om de Google Shopping Feed te uploaden. Heb je deze niet? Lees dan in onze kennisbank hoe je een Google Shopping Feed kunt maken. Upload je feed en Facebook zal binnen twee dagen zorgen dat alles opgenomen en gekeurd is, mits je de productfeed correct hebt opgemaakt.
Stap 4: Dynamische re-targeting campagne opzetten
Als je de vorige stappen met succes hebt afgerond kun je de re-marketingcampagne op gaan zetten. Maak een nieuwe campagne aan in Facebook advertentiebeheer. Kies als doelstelling “Productcatalogus promoten”. Bij het opstellen van de advertentiesets is het van belang dat je per advertentiegroep een aangemaakte doelgroep selecteert zodat je hier aparte advertenties voor kunt gaan maken. Bij het aanmaken van de advertenties kun je vervolgens creatief te werk gaan. Zo kun je dynamisch woorden in je advertentietekst laten toevoegen, zoals bijvoorbeeld productnamen. Bedenk een goede boodschap en maak gebruik van de functies die dynamische advertenties bieden. Maak altijd meerdere advertenties aan per advertentieset zodat je kunt testen welke advertenties beter presteren dan anderen.
Je re-marketingcampagne staat klaar om live te gaan. Controleer je instellingen en druk op de groene knop. Meer weten over Facebook marketing of andere online marketing onderwerpen? Bekijk eens onze online marketing kennisbank of lees meer artikelen in onze online marketing blog.