facebook ad library advertentiebibliotheek

De Facebook Ad Library is een waardevolle informatiebron die adverteerders, onderzoekers en algemene gebruikers in staat stelt om de advertentiecampagnes die lopen op Facebook en Instagram te verkennen. Van het vinden van inspiratie tot het volgen van concurrenten, de Facebook Ad Library is een handig hulpmiddel voor iedereen die betrokken is bij Facebook marketing. In dit artikel vertellen we wat de Facebook Ad Library is, hoe het werkt en, belangrijker nog, hoe je het kunt gebruiken om je Facebook Ads strategie te verbeteren.

Wat is de Facebook Ad Library?

De Facebook Ad Library is de advertentiebibliotheek van Facebook. Hierin vindt je advertenties die momenteel actief zijn of zijn geweest op de META-platformen Facebook, Instagram, Messenger en het Facebook Audience Network. Welke advertenties je kunt zien is afhankelijk van het type advertentie;

  • Alle advertenties die momenteel actief zijn.
  • Alle advertenties die in de EU hebben gedraaid tot 1 jaar terug.
  • Alle advertenties omtrent politieke- en maatschappelijke thema’s tot 7 jaar terug.

Van deze Facebook advertenties kan je interessante informatie terugvinden in de Facebook Ad Library zoals de looptijden van de advertenties, op welke platformen de advertenties draaien of hebben gedraaid, de adverteerder, de gebruikte media zoals afbeeldingen en video’s, de advertentieteksten en meer. Het is een advertentiebibliotheek vol interessante informatie. Wanneer je dieper op een advertentie induikt kan je het bereik op basis van locatie, geslacht en leeftijd inzien evenals meer informatie over de adverteerder. Interessant, maar wat kan je met deze gegevens? We geven je een aantal manieren waarop je je voordeel kunt doen met de Facebook Ad Library.

3 tips om voordeel te halen uit de Facebook Ad Library

Er zijn meerdere manieren om de je voordeel te halen door de Facebook Ad Library te gebruiken. We geven 3 tips die voor iedereen toepasbaar zijn.

Tip 1: Facebook advertenties van concurrenten analyseren

Het meest voor de hand liggend is natuurlijk het analyseren van de Facebook advertenties van je concurrenten. Deze concurrentieanalyse kan je op meerdere manieren uitvoeren;

  • Inspiratie opdoen en de beste advertenties van je concurrenten vinden voor je eigen advertentiecontent en/of Facebook Ads strategieën. Welk type media gebruiken concurrenten en op welke platformen gebruiken zij deze voornamelijk? Draaide een advertentie relatief lang? Dan was hij waarschijnlijk succesvoller dan een advertentie die kort heeft gedraaid.
  • De conversie van je concurrenten analyseren. Op welke fase van de klantreis of de funnel richten de concurrenten zich voornamelijk? Hoe ziet de landingspagina eruit en welke conversie gebruiken ze? Bijvoorbeeld een offerteaanvraag of het plannen van een adviesgesprek?
  • Doelgroeptargeting van je concurrenten inzien. Ontdek welke demografische- en geografische gegevens de concurrent heeft getarget en hoeveel mensen zij hebben bereikt.

Door een grondige concurrentieanalyse te doen, kun je waardevolle inzichten verzamelen die als basis kunnen dienen voor je eigen Facebook Ads strategie. Of je nu marktaandeel van je concurrenten wilt overnemen of een sterke, unieke positie in de markt wilt innemen, de concurrentieanalyse is essentieel bij het bepalen van je (campagne)strategie.

Tip 2: Trendanalyse uitvoeren

Door te kijken naar de Facebookadvertenties van je concurrenten kan je ontdekken op welke populaire thema’s zij zich richten en op welke manier zij dit doen. Zijn er bepaalde producten trending? Wordt er veel gebruik gemaakt van bepaalde nieuwe woorden of slogans? Wat voor acties lopen er voor een bepaald product in aanloop naar Valentijnsdag, Black Friday of kerst? Zie hieronder een aantal willekeurige kerstacties die in december hebben gelopen. Ik heb in het algemeen gezocht, maar je kan natuurlijk in combinatie met jouw product, dienst of branche zoeken om relevantere acties te vinden voor jouw bedrijf.

kerstadvertenties inspiratie facebook ad library
Een aantal willekeurige kerstacties op Facebook Ads.

Er zijn een tal van vragen die je kunt beantwoorden door de Facebook Ad Library te gebruiken. Het is altijd goed om even de Facebook Ad Library te raadplegen voor je je eigen Facebookcampagnes opzet.

Tip 3: Campagneplanning voor het komend jaar opstellen

Door de mogelijkheid om in de Facebook Ad Library op datum te filteren, kun je je campagneplanning vooraf strategisch opstellen op basis van historische campagnetrends. Analyseer bijvoorbeeld hoe concurrenten hun Facebook-advertentiecampagnes afstemmen op specifieke maanden of evenementen, zoals Pasen, de herfstvakantie, of Oud en Nieuw.

Onderzoek bijvoorbeeld wanneer ze hun campagnes starten, hoe lang ze deze laten lopen, en wat hun aanbiedingen zijn. Gebruik deze inzichten vervolgens om je eigen contentkalender te optimaliseren en je campagnes nauwkeurig te plannen. Zo zorg je ervoor dat je optimaal inspeelt op verkoopkansen en voorkom je dat je achterblijft of verkoopkansen misloopt.

Andere functies van de Facebook Ad Library

Merkgebruik en intellectuele eigendommen monitoren

Merken kunnen via de Facebook Ad Library controleren of hun intellectuele eigendom (zoals logo’s of handelsmerken) niet ten onrechte wordt gebruikt in advertenties van anderen. Ze hebben ook de mogelijkheid om in te grijpen bij ongewenste samenwerkingen van hun partners, waardoor ze de integriteit van hun merk kunnen beschermen. Denk bijvoorbeeld aan een autobedrijf die een roze Ferrari in hun advertenties gebruikt, dat is ongewenst en de kans is groot dat er een aangetekende brief van Ferrari volgt. Of een lokale winkel die ongevraagd het logo van een eredivisie voetbalclub in de advertenties gebruikt. En ga zo maar door.

Misleidende advertenties op juiste informatie controleren

Ondanks dat Facebook intensief werkt aan het verbeteren van de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de informatie in advertenties, is er nog steeds sprake van verspreiding van onjuiste informatie. De Facebook Ad Library biedt verdiepend inzicht in de adverteerders achter de advertenties. Vooral bij politiek gerichte advertenties is de hoeveelheid beschikbare informatie uitgebreider dan bij bedrijfsadvertenties. Je kunt precies zien hoe groot de doelgroep is, hoeveel er is uitgegeven in een bepaalde periode, waar de advertenties zijn geplaatst, en hoeveel mensen er zijn bereikt, enzovoort. Facebook heeft recentelijk de transparantie rondom politieke advertenties en advertenties over maatschappelijke kwesties verhoogd, mede als reactie op buitenlandse interventies tijdens de Amerikaanse verkiezingen in 2016.

Conclusie

De Facebook Ad Library is een handige tool om Facebook advertenties van je concurrenten mee te analyseren om er vervolgens op meerdere manieren je voordelen mee te doen voor je eigen Facebook advertentiecampagnes. Verder biedt de advertentiebibliotheek ook inzicht en transparantie om de betrouwbaarheid van het advertentienetwerk te verbeteren.

 

About the Author: Kes van Ommen

Met 20+ jaar ervaring in alle online marketing disciplines bij onder andere Center Parcs en Jaarbeurs legt Kes met hedendaagse technieken de digitale connectie tussen bedrijven en hun doelgroep.

Hulp nodig van één van onze specialisten?

Besteed je tijd nuttig en leg je uitdaging nu aan ons voor. We helpen je binnen 1 werkdag verder.