
Vandaag hebben wij kennis mogen maken met Google Adwords beta, een voorproefje van de toekomstige vernieuwde interface van AdWords. In dit korte blogbericht geven wij een korte review over AdWords beta.
Leestijd: 5 minuten.
Onderwerpen: Snelheid, Design en Dataweergave.
Vereiste kennis: Eens in de originele AdWords interface geweest.
De nieuwe, snellere AdWords Interface
Wat gelijk opvalt aan de structuur en navigatie van AdWords beta is dat de belangrijke data waar je normaal twee of drie klikken voor moest verrichten, nu gelijk voor de hand liggen. Aan de linkerkant van de interface is een nieuw menu toegevoegd die het navigeren door AdWords een stuk vereenvoudigd en sneller maakt. Op de afbeelding hieronder valt globaal de structuur te zien van de interface in AdWords beta. In het nieuwe menu staan onder andere de pagina’s met de belangrijkste data als demografie, plaatsingen en locaties.
Naast het extra lange menu dat is toegevoegd is de laadtijd flink verlaagd, wat het werken in deze nieuwe interface een stuk fijner maakt dan de vorige versie. Vrijwel alle pagina’s laden binnen (een fractie van) een seconde. Dat zonder statistieken die achterlopen met de content na tijdens of na het laden, wat bij de vorige versie nog weleens voor wilde komen.
De nieuwe Google AdWords beta Interface, klik op de afbeelding voor een grotere weergave.
Zakelijke uitstraling in Flat design stijl
Het nieuwe design, waarvan de stijl ook wel “Flat design” wordt genoemd valt erg goed in de smaak. Functies als filters, kolommen en segmenten bestaan nu uit een enkele icoon wat zorgt voor een flinke ruimtebesparing in de interface. Hierdoor hebben de overige elementen mede hierdoor meer ruimte gekregen wat zorgt voor een rustigere en overzichtelijkere interface. Naast de nieuwe stijl zijn ook de witte achtergrond en de zwarte tekst nu voorzien van grijstinten waardoor het allemaal net iets rustiger oogt.
Duidelijkere inzichten in data
In AdWords beta worden meer statistieken en dimensies grafisch weergeven (zie afbeelding hieronder) waardoor de data naast de mooiere look ook sneller en makkelijker te lezen is. Het optimaliseren voor conversies is zo weer iets eenvoudiger gemaakt.
Diverse nieuwe grafische weergaven van statistieken zoals de puntendiagram (ofwel spreidingsdiagram).
De klassieke lijndiagrammen zijn in verschillende overzichten te vervangen door staafdiagrammen. De nieuwe AdWords biedt de mogelijkheid om de diagrammen op volledig scherm te zetten binnen de interface. Verder is de rapportagefunctie net als de rest mooier gemaakt, maar zijn de functies verder vrijwel hetzelfde.
Dashboards en rapportages
Naast de normale rapportages die aangemaakt konden worden in AdWords is er nu ook de mogelijkheid om de tabellen en diagrammen uit de rapportages op te slaan in een dashboard. Door alle data grafisch inzichtelijk te maken en te plaatsen in een overzichtelijke dashboard kan er nu een stuk sneller geanalyseerd worden. Daarnaast kunnen er meerdere dashboards aangemaakt worden en kan de dashboard opgeslagen worden als PDF. In de vorige versie van AdWords was dit ook al mogelijk door gebruik te maken van Google Data Studio. Google Data Studio is vooralsnog aan te bevelen als je deze PDF rapportages naar klanten stuurt. In Data Studio kunnen de rapportages in de huisstijl gezet worden en is er veel meer mogelijk betreft data en styling.
De nadelen van AdWords beta
Natuurlijk is het een betaversie en wordt het allemaal (als goed is) nog een stuk beter. Op dit moment zijn er een paar minpunten. Zo kom ik bijvoorbeeld in een oneindige Javascript loop als ik naar de pagina met geautomatiseerde regels of scripts ga. Deze twee pagina’s linken nog naar de “oude” Google AdWords interface. Verder is ook de zoekwoordplanner nog niet over naar de beta versie net als de pagina voor het instellen van de bedrijfsgegevens en een deel van de gedeelde bibliotheek.
Geen Google Analytics kolommen
Een groot nadeel is wel dat we de Google Analytics kolommen niet meer kunnen toevoegen. Om de kwaliteit van het verkeer in te zien dien je nu eerst naar Google Analytics te gaan, waar je eerst de kolommen met de belangrijkste dimensies achter de zoekwoorden, advertentie’s en advertentiegroepen kon zetten. Wij hopen dat deze functie na de betaversie alsnog wordt toegevoegd.
Geen AdWords beta?
Heb je nog geen toegang tot AdWords beta? Log in via AdWords. Na een paar seconden verschijnt rechts onderin een melding waarmee de mogelijkheid wordt geboden om de betaversie uit te proberen. Mocht AdWords beta je nog niet bevallen kun je terugschakelen door boven in het menu op “terug naar vorige versie AdWords” te klikken.
Conclusie
De nieuwe Google AdWords is sneller, mooier en overzichtelijker. Alhoewel het een beta versie is en er vast nog allerlei dingen gaan veranderen zijn we bij AdWolves tot nu toe al erg enthousiast over de nieuwe interface. Zelf een kijkje nemen in de nieuwe interface? Ga naar Google AdWords.
Heb je feedback over dit blogbericht? Of wil je wat kwijt over AdWords beta? Plaats een reactie onder dit blogbericht of stuur een mail naar info@adwolves.nl