ga4 google analytics 4 instellen

Google Analytics 4 instellen lijkt eenvoudig. Een paar klikken en je hebt de basisinstellingen klaar. Als je echt het maximale uit je online marketinginspanningen wilt halen, is het slim om een expert in te schakelen. De diepgang van de configuratiemogelijkheden is groot en kan het verschil maken tussen ‘data verzamelen’ en ‘inzichten genereren die jouw bedrijf daadwerkelijk vooruit helpen’. Ben je een doe-het-zelver en wil je toch een vliegende start maken met Google Analytics 4? Geen zorgen, we hebben een lijst samengesteld van cruciale instellingen die je absoluut niet over het hoofd mag zien.

Eigen IP-adres uitsluiten in Google Analytics 4

Om intern verkeer zoals dat heeft te filteren uit je Google Analytics data, dien je de IP-adressen van alle systemen waarop de website wordt bezocht, te filteren. Het interne verkeer, dus van bijvoorbeeld werknemers, kan de data dermate beïnvloeden dat er verkeerde conclusies getrokken kunnen worden. Zeker wanneer er veel aan en op de website wordt gewerkt, doe je er goed aan IP-adressen uit te sluiten.

IP-adressen filteren werkt in Google Analytics 4 net iets anders dan in Google Universal Analytics. Omdat we vaker de vraag krijgen hoe dit moet, leggen we het bij deze stapsgewijs uit.

  • Ga naar Google Analytics 4.
  • Klik vervolgens op het tandwiel links in het menu om naar het beheergedeelte te gaan.
  • In de rechterkolom klik je op “Gegevensstreams“.
  • Klik op de juiste gegevensstream waarvoor je het IP-adres wilt filteren.
  • Er verschijnt een nieuwe scherm, klik helemaal onderaan op Meer instellingen voor taggen.
  • Klik vervolgens op Intern verkeer definiëren.
  • Klik op de blauwe knop Maken.
  • Vul de gegevens in. Weet je niet wat jouw IP-adres is?  Naast het kopje IP-adressen zie je Wat is mijn IP-adres staan? staan. Kopieer deze en plak hem in het invoerveld onder IP-adres. Klik vervolgens rechtsboven weer op de blauwe knop Maken.

ip adressen uitsluiten google analytics 4

  • Klik op Opslaan.
  • Het IP-adres wordt nu gefilterd.

Idealiter doe je dit voor iedereen die werkt vanuit verschillende locaties of vanaf verschillende IP-adressen. Zo houdt je de date zo zuiver mogelijk. Wanneer jouw bedrijf een eigen server heeft of bijvoorbeeld een online werkplek, is het IP-adres vaak gelijk aan elkaar en hoef je dus maar een enkel IP-adres te filteren.

Google Search Console koppelen aan Google Analytics 4

Wist je dat het mogelijk is om Google Search Console data in de Google Analytics 4 te implementeren door deze producten aan elkaar te koppelen? Handig om naast je SEO-tool te gebruiken bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website of het opstellen van SEO-rapportages en dashboards. Volg de onderstaande stappen om GA4 met GSC te koppelen:

  • Ga naar Google Analytics 4.
  • Klik vervolgens op het tandwiel links in het menu om naar het beheergedeelte te gaan.
  • Klik in de middelste kolom onder het kopje productkoppelingen op Search Console-koppelingen.
  • Klik rechtsboven op Koppelen en doorloop de stappen die volgen om de koppeling tot stand te brengen.
  • Ga vervolgens naar Rapporten en klik in het menu op Bibliotheek.
  • Je ziet bovenaan de pagina Collecties staan. Klik op het pijltje aan de rechterkant tot je de kaart met Search Console ziet staan.

ga4 google analytics 4 google search console koppelen gsc

  • Klik rechtsboven in de kaart op de drie puntjes en in het menu dat verschijnt op Publiceren.
  • Als het goed is zie je nu links in het menu ook het rapport Search Console staan.

Je kunt nu de data van de Google Search Console in Google Analytics zien! Bekijk de klikken en posities per zoekwoord of pagina, de klikratio’s en meer.

Bewaring van gegevens verlengen

Standaard bewaart Google Analytics de gegevens die je kunt gebruiken maar rapporten die je maakt voor maar 2 maanden. Dit is een te korte periode om een gegronde analyse te kunnen maken. Je doet er goed aan deze termijn op 14 maanden, de enige andere optie overigens, in te stellen.  Je kunt de bewaarperiode hier aanpassen:

  • Ga naar Google Analytics 4.
  • Klik vervolgens op het tandwiel links in het menu om naar het beheergedeelte te gaan.
  • Klik in de rechterkolom op Gegevensinstellingen.
  • Klik vervolgens in de dropdown op Bewaring van gegevens.
  • Stel de gegevens in zoals onderstaande screenshot en klik op Opslaan.

google analytics 4 ga4 bewaring gegevens

Op deze manier is het mogelijk om in je eigen rapportages ook jaar-op-jaar te kunnen vergelijken gezien je data tot 14 maanden terug kunt gebruiken. Verder kan je natuurlijk langere-termijn trends inzien en nog veel meer betere inzichten verkrijgen in je online marketing inspanningen.

Zoekopdrachten binnen jouw site inzichtelijk maken

Door zoekopdrachten binnen je site, ook wel Internal Search genoemd, inzichtelijk te maken krijg je waardevolle informatie met betrekking tot de wensen van je bezoekers.  Zoeken ze bijvoorbeeld naar producten die je niet in het assortiment hebt? Hebben ze bepaalde vragen omtrent jouw aanbod en voorzie je deze informatie nog niet? Dergelijke informatie kan je vervolgens gebruiken om jouw aanbod en informatie nog beter op de bezoekers aan te laten sluiten wat natuurlijk de conversie ten goede moet komen. Zo maak je Internal Search inzichtelijk:

  • Ga naar Google Analytics 4.
  • Klik vervolgens op het tandwiel links in het menu om naar het beheergedeelte te gaan.
  • Klik in de rechterkolom op Gegevensstreams en vervolgens op de stream.
  • Klik onder verbeterde meting op het tandwiel aan de rechterkant.
  • De functie genaamd zoeken op de site staat als het goed is al aan. Zo niet, zet deze aan.
  • Klik op Geavanceerde instellingen tonen.
  • Klik onder Queryparameter voor zoekterm op het invoerveld en plaats hier de parameter(s).

queryparameter zoeken internal search website intern zoeken

  • Zie afbeelding hieronder wat de Queryparameter voor zoekterm is.

zoek parameter search query

  • In dit geval is dit dus “s”. We vullen de s in en vervolgens op Opslaan.

Je kunt nu aangepaste rapporten maken en hierin de zoektermen die binnen je site worden gebruikt inzichtelijk maken.

Verwijzingen uitsluiten

Met name voor webshops is dit een zinvolle functie. Vrijwel altijd vinden we betaalproviders en banken als referral in de Google Analytics van webshops. Doordat bezoekers na het betalen terug naar de site worden gestuurd, wordt er een nieuwe sessie gestart en wordt vervolgens de betaalprovider of bank als bron gezien doordat de oorspronkelijke bron, voor aanvang van het betaaltraject dus, verloren is gegaan. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Zo sluit je ongewenste verwijzingen uit:

  • Ga naar Google Analytics 4.
  • Klik vervolgens op het tandwiel links in het menu om naar het beheergedeelte te gaan.
  • Klik in de rechterkolom op Gegevensstreams en vervolgens op de stream.
  • Ga vervolgens naar onder en klik onder Instellingen op Meer tonen.
  • Scroll naar onder en klik op Een lijst met ongewenste verwijzingen maken.

google analytics 4 ga4 verwijzingen uitsluiten

  • Voeg alle domeinnamen toe die je wilt uitsluiten.
  • Klik op Opslaan.

De genoemde domeinen worden nu niet meer als bron voor conversies genomen.

Conclusie

Met bovenstaande instellingen is je GA4 naar het volgende niveau getild. Ben je van plan om serieuze online marketinginspanningen te gaan verrichten? Laat dan een specialist naar jouw property kijken of deze configureren. Je kan uiteraard ook met ons contact opnemen voor hulp bij Google Analytics 4.

About the Author: Kes van Ommen

Met 20+ jaar ervaring in alle online marketing disciplines bij onder andere Center Parcs en Jaarbeurs legt Kes met hedendaagse technieken de digitale connectie tussen bedrijven en hun doelgroep.

Hulp nodig van één van onze specialisten?

Besteed je tijd nuttig en leg je uitdaging nu aan ons voor. We helpen je binnen 1 werkdag verder.