
Meer conversies; een graag gehoorde belofte in ieder bedrijf. Conversies zijn op allerlei manieren te verkrijgen, maar bij Newsletter2Go geloven we in de kracht van e-maillijsten.
Voor degenen die al eerder een poging aan e-mailmarketing hebben gewaagd, weten dat aanmeldformulieren de truc zijn voor een waardevolle contactenlijst. Het aanmeldproces is simpel, de kosten laag en de automatische follow-up mogelijkheden eindeloos.
In dit artikel gaan we dieper in op de juiste manier om waardevolle nieuwe klanten via aanmeldformulieren te winnen. Met een beetje creativiteit en knowhow zal deze strategie u helpen om deze nieuwe contacten in betalende klanten om te zetten.
Van freebies tot giveaways
Een aanmeldformulier is eenvoudig opgezet, maar wat zorgt ervoor dat bezoekers hun e-mailadres achterlaten? Lead magnets. Deze strategie is een optie die voor elke industrie, elk product en elke persona te gebruiken is.
Lead magnets zijn zogenaamde “goodies”, die in ruil voor het e-mailadres van een gebruiker worden weggegeven. Hoe nuttiger deze goodie is, hoe eerder de bezoeker overtuigd is om zijn of haar contactgegevens in te vullen. Belangrijk is daarom om uw lead strategie aan te passen aan de doelgroep die u wilt bereiken.
Het sleutelwoord is hier toegevoegde waarde. Deze toegevoegde waarde kan verschillende vormen aannemen en is afhankelijk van de branche, de doelgroep, het product en de problemen die uw potentiële klanten hebben. Voorbeelden van goodies zijn bijvoorbeeld:
- Webinars
- Checklists
- Whitepapers
- E-books
- Gidsen of handleidingen
- Earlybird of VIP toegang
- Kortingen of tegoedbonnen
- Quizzen
- Kennismakingsgesprekken
- Case studies
- Gratis hoofdstukken uit een boek
- Software downloads of trials
Webinars, e-books, whitepapers, checklists en case studies zijn bijzondere efficiënte lead magnets voor de B2B sector. Deze formaten bieden de expertise die uw potentiële lezers en klanten nodig hebben. Kortingen en tegoedbonnen zijn goed geschikt voor de B2C sector, met name e-commerce.
Een goede strategie is het halve werk
Laten we hier een voorbeeld nemen. Een bedrijf met een tijdsmanagement tool wil nieuwe leads genereren. Het nieuwsbrief aanmeldformulier is reeds op de website geïntegreerd, maar de aanmeldingen blijven achterwege. Oftewel; er is meer creativiteit nodig. Het bedrijf stelt de vraag: “Hoe meldt mijn doelgroep zich aan voor de nieuwsbrief?”
Aan de hand van deze vraag wordt het volgende plan opgesteld:
- Welke vragen en uitdagingen ondervindt mijn doelgroep?
- Kan ik een oplossing bieden?
- In welk formaat bied ik deze oplossing aan?
Ten eerste is het belangrijk om uw doelgroep te begrijpen en geschikte content beschikbaar te stellen. Biedt potentiële lezers precies dat wat ze zoeken. Bezoekers die bijvoorbeeld zoeken naar oplossingen om hun tijd beter te beheren, zullen blij zijn met snel te consumeren formaten zoals korte video’s of podcasts of een handige checklist.
Kwaliteit voor kwantiteit: waardevolle inhoud creëren
Het kiezen van het juiste formaat is niet genoeg, nu komen we namelijk bij het echte werk: het creëren van de inhoud. Hier gelden de volgende richtlijnen:
- Exclusief
- Waardevol
- Probleem georiënteerd
- Specifiek
- Relevant
- Professioneel
Het is belangrijk dat een lead magnet zijn beloftes nakomt. Wanneer u beweert dat het e-book twintig praktische tips geeft voor meer efficiëntie, dan moeten er ook daadwerkelijk twintig tips vermeldt worden. Als u de lead magnet ruilt voor contactgegevens, dan mag u deze tips niet gratis en voor iedereen toegankelijk op uw website publiceren – het sleutelwoord is exclusiviteit.
Uw lead magnet onder de aandacht brengen
Het is belangrijk om lead magnets niet alleen vluchtig te vermelden. In plaats daarvan zouden ze kort moeten worden voorgesteld: Wat is de inhoud? Welk probleem wordt er opgelost?
Overtuig de bezoeker dat de informatie relevant is. Schrijf een korte, pakkende headline en tekst en vergeet niet om de call to action aantrekkelijk te maken. Enkele voorbeelden van pakkende button teksten zijn:
- Ja, ik wil een expert worden
- Download uw persoonlijke analyse
- Lees exclusief het eerste hoofdstuk
- Als eerste toegang tot de sale
- € 15 kortingsbon ontvangen
E-mailadressen verzamelen is een uitdaging voor elke e-mailmarketeer. Wanneer u uw doelgroep nauwkeurig onderzocht heeft en een passende lead magnet heeft ontworpen, zult u zien dat de e-mailadressen veel eenvoudiger te verkrijgen zijn.
Wanneer de ontvanger zich in uw contactenlijst bevindt heeft u de mogelijkheid om via een gepersonaliseerde e-mailcampagne vertrouwen op te bouwen en na voldoende kennismaking een meer sales georiënteerde houding aan te nemen. De bezoeker zal dan veel sneller overtuigd zijn om van uw service gebruiken te maken of uw product te bestellen.
—
Auteur: Megan de Graaf
Bedrijf: Newsletter2Go