
Wat zijn cookies? Veel mensen hebben een negatieve kijk op cookies, wat niet gek is. Volgens de geruchten wordt jouw privacy geschonden en worden er ongevraagd bestanden op jouw computer geplaatst. Daarnaast is de informatie over cookies technisch en is duidelijkheid ver te zoeken. Ondertussen komen vooral negatieve berichten over cookies in het nieuws. Maar wat doen cookies nou echt en wat is hun functie? Hoe zit het met jouw privacy en veiligheid? Tijd om een eind te maken aan alle onduidelijkheid.
Wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine tekstbestandjes die elk gekoppeld zijn aan een identieke internetgebruiker. In de verschillende typen cookies die er zijn worden gegevens opgeslagen. Deze gegevens worden met elkaar gecombineerd en op die manier wordt er een digitaal profiel gemaakt. Dit profiel is waardevol voor webmasters en online marketeers. Dankzij de informatie die cookies bij zich dragen, zorgen ze voor een beter internet.
Welke soorten cookies zijn er?
Er zijn verschillende soorten cookies. Cookies kunnen in drie verschillende hoofdcategorieën worden ingedeeld:
- Analytische cookies: hierin staan de statistieken van jouw internetgedrag zoals we kennen van Google Analytics.
- Functionele cookies: hierin staan bijvoorbeeld jouw producten in de winkelwagen van een webshop of jouw aanmelding op Facebook die actief blijft.
- Tracking cookies: hierin staat alle informatie waarmee jouw profiel wordt gevormd waarna je gerichte advertenties te zien krijgt.
In Tracking cookies staan persoonlijk informatie. Hierdoor maakt deze cookie inbreuk op privacy van internetgebruikers. Veel mensen maakten zich hier zorgen om wat uiteindelijk leidde tot een cookiewet in 2012. Hier kom ik later op terug.
Naast de Analytische cookies, de functionele cookies en de tracking cookies, zijn cookies ook nog onder te verdelen in first-party cookies en third-party cookies.
- Wat zijn First-party cookies? Dit zijn cookies die door de website zelf worden geplaatst. Dit zijn cookies die het gebruik van de website verbeteren zoals de hiervoor omschreven functionele cookies.
- Wat zijn Third-party cookies? Dit zijn cookies die door derden worden geplaatst. Denk aan cookies van advertentienetwerken of Social Media.
Hoe werken cookies?
Bij bezoek aan een website stuurt de server een cookie naar je browser die deze opslaat op jouw computer. In deze cookie worden allerlei gegevens opgeslagen tijdens het bezoek aan de site. Als je de website weer bezoekt, wordt de cookie teruggezonden. De server leest de cookie uit en weet nu wie je bent. De website past zich vervolgens aan.
Welke informatie staan er in de cookies?
Welke gegevens worden er in de cookies opgeslagen? Duidelijke informatie hierover is haast niet te vinden. Hieronder geef ik een paar voorbeelden:
- Basisinformatie: Naam, geslacht, leeftijd, relatie, opleidingsniveau en gezinsinkomen.
- Locatie: Uit welk land je komt, waar je werkt en waar je woont.
- Technologie: Welk apparaat gebruikt u, welke browser en wat is de schermresolutie?
- Interesses: Van welke soort films houdt u? Hou je van motoren, of juist van SUV’s?
- Zakelijke interesses: In welke branche liggen de interesses en wat is de genoten opleiding?
- Levensstijl en hobby’s: Ben je een familiemens? Of een natuurliefhebber? Ga je weleens naar het theater?
- Internetgedrag: Ben je een koopjesjager of zoek je juist luxeproducten?
- Wat je wilt kopen: Naar welke product of dienst ben je de laatste tijd veel naar op zoek?
- Wat je hebt gekocht: Wat heb je waarschijnlijk recent online gekocht?
Met deze gegevens wordt het hiervoor besproken digitale profiel van jou gemaakt. De invulling op de vraag “Wat zijn cookies? zal nu waarschijnlijk negatief zijn want waarschijnlijk wist je niet dat cookies zoveel informatie over jou bevatte. Maak je vooral niet druk. Het gaat erom hoe de informatie wordt gebruikt.
Hoe wordt de informatie uit cookies gebruikt?
De informatie in cookies worden door online-marketeers los van elkaar gebruikt. Zo kan een online-marketeer van een Harley Davidson vestiging dankzij de tracking cookie er bijvoorbeeld voor kiezen om Motorfanaten te targeten die Op zoek zijn naar een nieuwe motor. Zie de afbeelding hieronder hoe dat eruit ziet in Google AdWords. Hiernaast zal de online-marketeer ook de leeftijden instellen en alleen een straal van enkele kilometers om de zaak heen targeten.
Nadat de campagne is gelanceerd komen er veel potentiële klanten op de site. Met de gegevens die vervolgens dankzij de analytische cookie beschikbaar komt kan de online-marketeer het gedrag op de website analyseren. Vervolgens kan hij conclusies trekken en de website beter af laten stemmen op de bezoekers. De volgende keer dat de bezoekers terugkeren op de website hoeven ze dankzij de functionele cookies niet meer hun lokale motordealer en zijn aanbod op te zoeken.
De voordelen van cookies
Naar mijn mening zijn cookies alleen een nadeel als je erg op je privacy gesteld bent, de cookie-technologie is in het leven geroepen om internetgebruikers een voordeel op te leveren. Op de privacy na hebben cookies verder alleen maar voordelen. Laat ik je een beeld geven van de voordelen van cookies.
Betere websites en webshops, een beter internet.
Dankzij de analytische cookie en tools als Google Analytics kunnen online-marketeers het gedrag van bezoekers analyseren. Met deze gegevens worden websites uiteindelijk steeds verder ontwikkeld en op basis gedrag van websitebezoekers geoptimaliseerd. Het gehele internet ontwikkelt zich mede door de data die wordt verkregen middels de analytische cookies.
Gratis- en meer websites
Dankzij de cookies kunnen veel websites blijven bestaan en hun informatie gratis blijven aanbieden omdat cookies de relevantie verhogen dankzij de gegevens van de bezoeker. Door de hogere relevantie leveren de advertenties meer inkomsten op. Als we Adblockers gaan gebruiken en/of de privacywetgeving het gebruik van cookies gaat hinderen, zullen websites noodgedwongen betaalde diensten moeten gaan leveren of de werkzaamheden staken.
Sneller en eenvoudiger surfen
Een ander voordeel waar de functionele cookie verantwoordelijk voor is, is dat websites zich aan jou aanpassen. Hierin worden logingegevens, aanmeldingen en instellingen onthouden. Zonder deze cookie zou je bij elk bezoek aan Facebook opnieuw in moeten loggen en zou je winkelmand in webshops constant weer leeg zijn als je af wilt gaan rekenen.
Advertenties en cookies
Een veelbesproken onderwerp van vooral de Tracking cookies zijn de advertenties. Webshops zitten achtervolgen je met banners en je ziet constant advertenties die zich aanpassen op basis van wat je doet, waar je over spreekt en zoekt. Zie hieronder een goede inhakende advertentie van PostNL die ik kreeg op nu.nl nadat ik op Drukwerkdeal was geweest voor kerstkaarten.
Naast dat je producten en diensten wordt aangeboden op basis van je interesses, zorgt de tracking cookie ervoor dat je niet constant irrelevante advertenties te zien krijgt.
Zijn cookies veilig?
Cookies kunnen geen virussen of malware bevatten. Of cookies als een gevaar kunnen worden beschouwd hangt af of je erg op je privacy bent gesteld. Cookies worden namelijk constant heen en weer gestuurd met jouw persoonlijke gegevens. Maar net als met ingevulde formulieren en ander dataverkeer kunnen ook cookies met SSL beveiligd worden. Hierdoor is het erg lastig voor hackers om bij de informatie te komen. Verder is er ook een cookiewet die eisen stelt aan de inhoud en de omgang daarmee.
De cookiewet
Omdat cookies internetgedrag koppelt aan persoonsgegevens en bezoekers niet wisten dat ze werden gevolgd is in 2012 de cookiewet ontstaan. Een succes was het niet, bijna elke website maakt gebruik van cookies en moest er toestemming worden gevraagd aan de bezoekers. De ongekend aantal vervelende Pop-ups verslechterde de internetervaring enorm. En vanwege het aantal websites kon de overheid de cookiewet niet handhaven met als gevolg dat de cookiewet drie jaar later werd aangepast. Sinds 2015 moeten bezoekers alleen nog toestemming geven voor commerciële cookies die bezoekers traceren en niet voor analytische cookies en functionele cookies. In de afbeelding hieronder zie je een cookiemelding van Peaks waarin ze hun cookies toelichten en om akkoord vragen. De Nederlandse cookiewet (11.7A) maakt naar verwachting in mei 2018 plaats voor de Europese cookiewet.
Cookies anno 2023
Doordat mensen zich steeds bewuster worden van hun privacy, verdwijnen de third-party cookies langzaam uit het beeld. Ten eerste zijn er de nieuwe wetgevingen in Europa (AVG) en Amerika (California Consumer Privacy Act) die het verbannen van third-party cookies in de hand werken. Daarnaast hebben de browsers Firefox en Safari third-party cookies al geblokkeerd en gaat ook Google Chrome als laatst in 2024 overstag. Verder wordt er steeds meer gebruik gemaakt van adblockers door consumenten.
Oplossingen in online advertising
Cookies bevatten waardevolle informatie voor adverteerders en worden ook gebruikt om de resultaten van campagnes te meten. Nu cookies verdwijnen zijn er diverse oplossingen zoals server-side tracking, de Conversion Linker en enhanced conversions.
Wat zijn cookies? Die vraag is nu beantwoord. Met de informatie in deze blog kun je zelf een mening vormen over cookies. Heb je nog andere vragen gerelateerd aan internetmarketing? Stel ze dan gerust via onze Online Marketing Kennisbank. Heb je suggesties voor dit blogbericht of toekomstige blogberichten? Alle feedback is welkom op info@adwolves.nl