SEA – Zoekmachine adverteren
Adverteer op het perfecte moment en de perfecte locatie wanneer potentiële klanten naar jouw aanbod zoeken
Wat is effectiever dan jouw advertentie te tonen wanneer jouw doelgroep naar jouw aanbod zoekt? Onderzoek toont aan dat bijna iedereen eerst naar informatie in de zoekmachine zoekt voor ze iets kopen of met een bedrijf in zee gaan. Dit is het perfecte moment om jouw advertentie te tonen.
Meer websitebezoekers
Meer klanten
Meer klanten
Zoekmachine adverteren
Je hebt vast al eens gehoord van zoekmachine adverteren, een populaire en effectieve methode om meer klanten uit het internet te halen. Zoekmachine adverteren wordt ook wel SEA genoemd, wat staat voor Search Engine Advertising. Hierbij adverteer je in zoekmachines zoals Google en Bing.
Een groot voordeel van zoekmachine adverteren is dat je jouw doelgroep op het juiste moment bereikt. Wanneer mensen in zoekmachines op zoek zijn naar het product of de dienst die jij aanbiedt, bevinden ze zich al een stap verder in de klantreis. Hierdoor is de kans dat ze klant worden een stuk groter.
Daarom is adverteren via zoekmachines een aantrekkelijk kanaal om jouw bedrijf te promoten. Je kunt realtime adverteren op het juiste moment, voor de juiste personen. Dit zorgt direct voor meer verkeer op jouw website.
Als online marketing bureau kunnen wij jou helpen om de juiste strategie te ontwikkelen voor zoekmachine adverteren. Wij weten als geen ander hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en overtuigen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Snel een prijsindicatie? Daag ons nu uit!
Leg ons nu jouw doelstelling voor en wij zullen binnen 1 werkdag een heldere prijsindicatie geven. Valt dit binnen de verwachting? Dan plannen we een kennismakingsgesprek waarin we de strategie en aanpak voorleggen. Je bent vervolgens vrij om een GO! te geven.
Ontdek onze sterke prijs/kwaliteit verhouding
Waarom zoekmachine adverteren?
Met zoekmachine adverteren bereik je personen die al verder zijn in hun klantreis. Ze zijn zich bewust van hun behoeften en beginnen met het oriëntatieproces om oplossingen te vinden voor hun probleem of vraagstuk. Het merendeel van deze personen begint hun zoektocht online via zoekmachines. Dit is het perfecte moment om jouw bedrijf naar voren te laten komen. Door te adverteren op het moment dat een potentiële klant zoekt naar jouw producten of diensten, presenteer je jouw bedrijf op het juiste moment.
Bovendien is zoekmachine adverteren aantrekkelijk omdat je per klik op je advertentie, dus per potentiële klant die op jouw website terechtkomt, betaalt. Dit maakt het de meest populaire online marketingmethode.
Daarnaast zijn er nog andere voordelen. Zo sta je direct bovenaan in de zoekresultaten, krijg je vroegtijdig inzicht in trends en heb je een breder inzicht in het online zoekgedrag van jouw doelgroep. Dit alles maakt zoekmachine adverteren tot een essentieel onderdeel van jouw online marketingstrategie.
Veelgestelde vragen over zoekmachine marketing
Met zoekmachine adverteren wordt er een advertentie bovenaan in Google, Bing, Yahoo! of één van de tientallen andere zoekmachines geplaatst. Deze zoekwoorden hebben betrekking op jouw producten, diensten, bedrijfsnaam, oplossingen etc. die je biedt. Op deze manier sta je bovenaan op het moment dat jouw potentiële klant je nodig heeft en naar jou zoekt. Altijd en overal, 24/7.
Ja, maar uiteraard kan niet iedereen tegelijk bovenaan in Google staan en daarom worden de posities geveild. Tijdens zo’n veiling wordt er naar honderden signalen gekeken. Het is niet zo dat de hoogste bieder bij voorbaat de hoogste positie krijgt. Het bod is wel, samen met de kwaliteit van je advertenties en de verwachte impact van je advertenties, een hoofdfactor. Verder hebben ook onder andere de volgende factoren invloed op de veilingen;
- Demografische en geografische gegevens van de zoeker.
- Technologische gegevens van de zoeker.
Intentie, affiniteiten en in-market positie van de zoeker. - Concurrenten.
- Kwaliteit van jouw advertenties.
- Het gedrag van de bezoekers.
- Kwaliteit van je website en de websiteprestaties.
Uiteindelijk ontstaat er een volgorde van advertenties die zowel boven als onder de organische zoekresultaten worden getoond op de zoekpagina’s.
Wij adviseren als zoekmachine marketing expert doorgaans te adverteren in Google Ads of Microsoft Ads (voorheen Bing Ads). Google en Bing zijn de grootste zoekmachines in Nederland waar Google de zoekmarkt domineert. Vanwege deze dominantie laten veel bedrijven Bing links liggen waardoor de concurrentie in Bing aanzienlijk lager is en zo dus ook de kosten per klik. Het systeem achter Microsoft Ads is nagenoeg gelijk aan die van Google Ads en ze hebben zelfs een functie om deze te synchroniseren. Zo kun je laagdrempelig je Google advertenties ook in Bing en een twintigtal andere zoekmachines die aangesloten zijn bij Microsoft Ads laten verschijnen.
Het traject begint bij een kennismakingsgesprek waarin we de klant en het bedrijf zo goed mogelijk willen leren kennen. Tijdens dit gesprek bespreken we ook de doelstellingen en bepalen we de strategie waarmee we zo efficiënt mogelijk werken naar een goed en meetbaar rendement.
Als we alle benodigde input hebben zullen we een vooronderzoek doen en vervolgens een voorstel voorleggen. Wanneer het voorstel akkoord is beginnen we met het opzetten van de zoekmachine campagnes.
1. Accounts opzetten en doelen meetbaar maken
Als eerst zullen we het advertentieaccount opzetten en zorgen dat alle doelen op de website meetbaar zijn gemaakt zodat de zoekmachine advertenties na livegang doelgericht gestuurd en geoptimaliseerd kunnen worden. Het meten en analyseren van data is een van de basisprincipes van online adverteren. Nadat het account staat en de koppelingen met andere online marketing tools zijn gemaakt beginnen we met het zoekwoordonderzoek.
2. Zoekwoord onderzoek en campagnestructuur bepalen
In het vooronderzoek dat ten behoeve van de offerte wordt gedaan, wordt er al grofweg een analyse van de zoekwoorden gedaan. Het daadwerkelijke zoekwoordonderzoek dat we doen voor het opzetten van de campagnes is een stuk uitgebreider en diepgaander. Tijdens dit onderzoek bepalen we welke zoekwoorden we gaan gebruiken en in welke thema’s ofwel advertentiegroepen deze worden gesorteerd. De campagnestructuur bepalen we tijdens het zoekwoordonderzoek. Uiteraard heeft je website hier ook een groot aandeel in evenals concurrenten, de input uit het kennismakingsgesprek en de input uit diverse software die wij hebben. Uiteindelijk rolt er een geraamte voor een uitvoerbaar advertentieplan uit.
3. Opzetten SEA-campagnes en advertenties
Het plan dat bij het zoekwoordonderzoek is opgesteld wordt in deze fase uitgewerkt. De campagnes worden opgezet, de targeting ingesteld en de zoekwoorden worden in de juiste advertentiegroepen ingedeeld. Als laatst schrijven de advertenties en bijbehorende advertentie-extensies uit. Wanneer alles is geconfigureerd wordt de campagne in samenspraak met jou gelanceerd.
4. Onderhoud en optimalisatie
Het onderhouden van online advertentiecampagnes dient altijd actief gedaan te worden en zo ook zoekmachine advertenties. Een vaste taak is het regelmatig controleren van alle daadwerkelijke zoekopdrachten, want ook al lijkt de zoekopdracht op de ingestelde zoekwoorden, de intentie kan anders zijn dan het uiteindelijk worden van een klant. Verder komt er een grote berg aan data binnen waarmee de campagnes geoptimaliseerd kunnen worden. Dit gaat vaak gepaard met A/B-tests. Als laatst komen er regelmatig updates, verandert de markt en zijn ook concurrenten actief bezig waardoor je altijd bezig blijft met het bijsturen en verbeteren van de zoekmachine advertenties.
5. Rapportage en evaluatie
Wij meten alle resultaten uit de campagne. Van het adverteren en de interacties in de zoekmachine tot het gedrag op de website. Jouw vaste contactpersoon geeft maandelijks een uitgebreide update bijgesloten met een visuele rapportage, zodat je volledig zicht hebt op de koers, de vorderingen en de resultaten van de zoekmachine advertenties. Naast deze digitale updates per mail staan we altijd in en zijn we voor om periodiek fysiek af te spreken.
Naast de reguliere Search Ads, ofwel zoekmachine advertenties, zijn wij ook gespecialiseerd in Shopping Ads. Voor de Shopping Ads van Google Shopping en Bing Shopping worden gegevens uit de productfeed van jouw website geladen zodat productadvertenties in de zoekmachines getoond kunnen worden. Dit type advertenties zijn een stuk efficiënter en renderen beter voor webshops.
Deze productadvertenties verschijnen wanneer personen naar relevante zoektermen van jouw producten zoeken. Vervolgens verschijnt jouw product bovenaan de zoekmachine samen met die van jouw concurrenten. De productadvertenties zijn doorgaans voorzien van een productafbeelding, een titel, de prijs en de naam van de webshop. Wanneer iemand op de productadvertentie klikt wordt deze naar betreffende product in de webshop gestuurd. Productadvertenties werken doorgaans beter voor e-commerce dan zoekmachine advertenties.
Na de lancering van jouw zoekmachine advertentiecampagnes is het essentieel om deze goed te onderhouden en te blijven optimaliseren. Dit zorgt ervoor dat je het maximale rendement haalt uit jouw investering. Het uitbesteden van zoekmachine adverteren aan een specialist of expert kan hierbij zeer waardevol zijn. Een specialist beschikt over de kennis en ervaring om jouw campagnes optimaal te managen en te optimaliseren. Zo zorg je ervoor dat jouw campagnes op de meest effectieve manier worden ingezet. Verder zijn de voordelen voornamelijk:
- Expertise en certificeringen – Online adverteren lijkt eenvoudig, maar de technologie en de vele mogelijkheden zijn complex en veranderen voortdurend. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden om succesvolle campagnes te kunnen opzetten.
- Concurrenten en de markt bewegen mee – In online adverteren is het gemakkelijk om budget te verspillen, wat ten koste gaat van de effectiviteit van jouw campagnes. We hebben regelmatig accounts overgenomen van bedrijven die eerst zelf hebben geprobeerd om te adverteren. Uit onze ervaring blijkt dat deze klanten vaak 30% tot wel 70% van hun budget verspilden. Het budget dat niet verspild werd, kon vaak veel efficiënter worden ingezet.
- Betaalde software en scripts – Naast onze expertise maken wij gebruik van diverse betaalde softwareprogramma’s en zelfontwikkelde scripts om ons campagnemanagement te optimaliseren. Hierdoor kunnen we sneller en efficiënter te werk gaan en het maximale resultaat behalen voor onze klanten. Onze betaalde softwareprogramma’s stellen ons in staat om snel en nauwkeurig gegevens te analyseren en te rapporteren. Daarnaast gebruiken we zelfontwikkelde scripts om de campagnes nog verder te optimaliseren. Dit leidt tot hogere omzetten uit online adverteren voor onze klanten en een besparing op advertentiekosten.
- Geen groei door uitblijven optimalisaties – Als laatste is het belangrijk om te benadrukken dat de impact op de lange termijn van zoekmachine adverteren afhankelijk is van actieve optimalisatie. Als er niet continu wordt geoptimaliseerd, dalen de prestaties en wordt er omzet misgelopen. Hierdoor geef je de concurrentie vrij spel. Dit is zonde.
De kosten, of zoals wij het noemen investering, voor het adverteren in Google of andere zoekmachines bestaan uit twee verschillende delen. Enerzijds betaal je jouw SEA-marketeer of andere online marketing consultant aan wie je de zoekmachine marketing uitbesteedt, en anderzijds betaal de advertentiekosten aan de zoekmachine. De kosten zijn van zoveel factoren afhankelijk dat, tenzij een bedrijf met vaste pakketten werkt die je beperken, een goed inzicht geven in de kosten onmogelijk is. Wel kunnen we een schatting geven.
Maandelijks advertentiebudget
De advertentiekosten bij zoekmachine adverteren zijn de kosten van de klikken op jouw advertentie. Vertoningen zijn gratis. Hoe hoog de klikkosten zijn, hangt af van de zoekopdracht en de advertentieveiling. De mate van concurrentie heeft hierbij een grote invloed op de kosten. Zo betalen minder ontwikkelde bouwbedrijven naar onze ervaring zo’n €0,50 tot €1,20 per klik, terwijl internetbureaus en online marketingbedrijven die voorop lopen in zoekmachine marketing, tot wel meer dan €20 per klik kunnen betalen. Voor financiële producten zoals verzekeringen kunnen klikkost