Het grootste verschil tussen Google Discovery Ads en Google Display Ads zijn de campagnedoelstellingen, doelgroeptargeting, de plaatsingen en de verschillende soorten advertentietypen.
Campagnedoelstellingen
Google Discovery campagnes hebben enkel de optie om te sturen op conversies en conversiewaarde. Er is verder geen optie om te kiezen als marketingdoelstelling. Leadgeneratie is de enige mogelijkheid en die staat vast. Bij Google Display campagnes kan je kiezen uit de doelstellingen verkoop, websiteverkeer, leads, product- en merkoverweging of merkbekendheid en bereik. Verder kan je de biedstrategie sturen op conversie, conversiewaarde en zichtbare vertoningen. Laatstgenoemde is ideaal voor het creëren van awareness en merkbekendheid.
Doelgroeptargeting
Met Google Discovery campagnes wordt de doelgroep met actieve koopintenties in een warmere omgeving getarget op het moment dat zij klaar zijn om betrokken te raken. Google Display Ads leent zich meer voor het creëren van merkbekendheid en awareness waar een groot bereik centraal staat.
Plaatsingen
Displayadvertenties worden vertoond in het Google Display Netwerk (GDN). Dit zijn miljoenen websites en apps. Google Discovery Ads draaien binnen de Google-producten Gmail, YouTube en Google Discover. Dit is voor de gebruiker een warmere omgeving dan het Google Display Netwerk. Het Google Display Netwerk is een ideale kanaal om awareness te creëren. Dankzij het zeer grote bereik kan je ieder persoon meerdere keren per dag bereiken. Met Google Discovery Ads bereik je mensen die klaar zijn om te ontdekken en betrokken te raken wat de conversie ten goede komt.
Advertentietypen
In Discovery Ads ben je beperkt door een vaste format van Google waarin je titels, beschrijvingen en afbeeldingen opgeeft. De machine-learning gaat vervolgens de combinaties testen en op basis van data optimaliseren. Het is in Discoverycampagnes mogelijk een carrousel te maken.
In Google Display heb je meer opties om je merk te presenteren. Je kan mooie HTML5-banners met animaties en zelfs interactiemogelijkheden inzetten. Verder Responsive Display Ads (RDA’s) en natuurlijk de statische bannersetjes met tientallen verschillende bannerformaten. Wij zetten eerder de meest gebruikte bannerformaten op een rij. Voor merkbekendheid en Awareness zijn Google Display Ads de beste keuze.